Disse generelle forretningsbetingelsene gjelder for bestillinger mellom forbrukere i henhold til § 13 fra tysk sivilrett (BGB) og zooplus SE, Sonnenstraße 15, 80331 München, (heretter: zooplus) via nettbutikken www.zooplus.no. De generelle forretningsbetingelser utgjør sammen med kundens bestilling, bekreftet gjennom sendebekreftelsen, det samlede avtalegrunnlaget for kjøpet.
zooplus tilbyr sine kunder et bredt utvalg produkter for husdyr. Ved å klikke på produktene eller artikkelbetegnelsene kommer kunden til produktdetaljene, f.eks. produktets utstyr, størrelse eller smakskategori. Kunden kan legge produktet i en virtuell varekurv ved å angi antall og klikke på handlevognsymbolet.
Når kunden klikker på knappen “Varekurv” øverst til høyre i nettbutikken, kommer han til en oversiktsside der han til enhver tid kan kontrollere hvilke varer som befinner seg i den virtuelle varekurven samt foreta endringer dersom det er ønskelig.
Når kunden vil fullføre kjøpet, kan han fortsette ved å trykke på knappen “til bestilling/kasse”. Her kan registrerte kunder taste inn brukernavn og passord for automatisk å bruke lagrede opplysninger på bestillingen. Alternativt kan kunden registrere seg som ny kunde og opprette en kundekonto, eller han kan fortsette bestillingen uten å opprette kundekonto. I dette tilfellet må kunden taste inn adresse- og fakturaopplysninger på neste side.
Ved å klikke på knappen “neste” kommer kunden til nest siste bestillingstrinn – “Forhåndsvisning”. Her får kunden en oversikt over bestillingen med pris (inklusive lovbestemt merverdiavgift) samt informasjon om leveringsservice og -kostnader.
Kunden fullfører bestillingen ved å klikke på knappen “Kjøp”. Med dette avgir kunden et forpliktende tilbud.
Varene som tilbys i nettbutikken selges utelukkende til ikke-kommersielle individer, det betyr kun til kunder som utfører en legal transaksjon som ikke er ment for kommersielle formål eller for uavhengig profesjonelle aktiviteter. Tilbudene fremstilt på www.zooplus.no er derfor ikke rettet mot bedrifter. Bedrifter er naturlige eller legale personer eller partnerskap med legal kapasitet som ved en legal transaksjon opptrer på vegne av en kommersiell eller selvstendig profesjonell aktivitet.
Fremstillingen av produktutvalget i nettbutikken er ment å være en presentasjon og representerer ingen forpliktende salgstilbud. Kunden gir på sin side et forpliktende tilbud om inngåelse av en kjøpskontrakt ved at han fullfører bestillingsprosessen gjennom å klikke på knappen “Kjøp”. Kunden mottar deretter en automatisert bekreftelse per e-post på at bestillingen er mottatt (bestillingsbekreftelse). Denne bestillingsbekreftelsen innebærer imidlertid ikke at tilbudet er akseptert. Kontrakten med zooplus opprettes først når zooplus sender det bestilte produktet til kunden og bekrefter levering til kunden via e-post (sendebekreftelse). Kunden bes om å undersøke om ordre- og sendebekreftelsen er i overensstemmelse med bestillingen.
Avvik fra 2.b. oppstår dersom man velger forhåndsbetaling som innebærer at kjøpskontrakten inngås når betalingsinformasjonen blir sendt. Denne betalingsinformasjonen blir oversendt kunden innen 24 timer etter bestilling. Bestillingsbekreftelsen inneholder ikke betalingsinformasjon. Ved forhåndsbetaling må regningen betales innen 7 dager ved overførsel til kontoen under 8.c. Regningen blir ikke ansett som betalt før vi har mottatt beløpet på vår konto. Dersom vi ikke har mottatt beløpet innen 7 dager på den angitte kontoen, blir kundens bestilling automatisk kansellert.
De tilbudte varene selges kun i vanlige husholdningsmengder og kun til myndige personer. Kommersielt videresalg av varer er ikke tillatt. zooplus reserverer seg mot å akseptere kontrakter som gir inntrykk av å ha kommersielle formål som videresalg av varer. Maksimal bestillingsverdi er på 19.000 kr.
Alle priser er inklusive lovbestemt merverdiavgift og andre priselementer. Eventuelle fraktkostnader kommer i tillegg. Siden zooplus bare leverer til forbrukere utenfor forbundsrepublikken Tyskland utsteder vi verken momskvittering eller tilbyr momsrefusjon.
Zooplus krever minimum bestillingsverdi på 299 NOK (eksklusive fraktgebyrer) før tilbudet kan aksepteres. For de fleste land påløper ikke fraktgebyrer såfremt bestillingsverdien overstiger 499 NOK (eksklusive fraktgebyrer).ed bestillinger under 499 NOK (ekskl. frakt) tilkommer fraktkostnader på 69 NOK dersom bestillingen er under 398 NOK, og 49 NOK på bestillinger med en ordreverdi mellom 498-399 NOK. Dette gebyret tilkommer uavhengig av antall, størrelse og vekt på pakkene. Fraktgebyrer for andre land ser du under landinfo. Pakkene sendes med en maksimalvekt på 31 kg. Bestillinger med en høyere vekt vil sendes i to eller flere pakker (avhengig av vekten). For denne ekstraforsendelsen(e) tilkommer et ekstra servicegebyr på 59 kr. per pakke, avhengig av verdien og vekten på varene. avhengig av verdien og vekten på varene. De endelige fraktkostnadene vil vises i bestillingsoversikten.
Med mindre annet er oppgitt i tilbudet, er leveringstiden normalt 3-5 virkedager. Informasjon om leverings- og fraktbetingelser kan ses her.
Dersom ikke alle bestilte produkter er på lager, har zooplus rett til for egen regning å tilby å dele leveringen over flere sendinger inntil kontrakten er oppfylt forutsatt at dette aksepteres av kunden.
Dersom zooplus ikke kan levere det bestilte produktet fordi zooplus selv ikke mottar levering fra sine leverandører, kan zooplus ansvarsfritt heve kontrakten med kunden. I dette tilfellet skal zooplus innen rimelig tid informere kunden og foreslå for kunden et tilsvarende produkt. Dersom et tilsvarende produkt ikke er tilgjengelig, eller kunden ikke ønsker dette produktet, skal zooplus innen rimelig tid tilbakebetale eventuelle innbetalinger som kunden har foretatt etter kontrakten.
Zooplus ser kundenes interesser såvel som sine egne interesser i et balansert forhold, spesiellt siden leveringsselskapene i høyeste grad har forpliktet seg til å verne personopplysninger og bruker dataene utelukkende med tanke på fraktinformasjon. Mer informasjon finner du under Personvern 1.b.
Levering skjer tollfritt.
Dersom leverte varer er skadet under transport, skal kunden underrette zooplus sin kundeservice innen rimelig tid. Dermed kan zooplus reklamere på skadene overfor fraktføreren eller dennes forsikringsselskap. Dersom kunden unnlater å påpeke en transportskade, har dette ingen konsekvenser for hans lovbestemte garantirettigheter.
Varen forblir zooplus sin eiendom helt til den er betalt i sin helhet. Før eiendomsoverdragelse er det ikke tillatt å utføre (under) pantsettelse, bearbeidelse eller modifikasjon uten tillatelse fra zooplus.
Du har rett til å si opp denne kontrakten med 14 dagers varsel uten å oppgi grunn for dette. Angrefristen er 14 dager fra og med den dagen du eller en tredjeperson oppnevnt av deg, og som ikke er fraktansvarlig, får varen i fysisk besittelse, alternativt, der avtalen knytter seg til levering av en vare som består av flere partier eller deler, tar det siste partiet eller den siste delen i fysisk besittelse.
For å kunne gjøre bruk av angreretten må du informere oss (zooplus SE, Sonnenstr. 15, 80331 München, Tyskland, telefon +45 78 15 26 08, service@zooplus.no) på en entydig måte om din beslutning om å gå fra avtalen (f.eks. via brev, telefaks eller e-post) om at du ønsker å si opp denne kontrakten. Du kan bruke det vedlagte mønsterskjemaet men det er ikke obligatorisk.
For å overholde angrefristen er det tilstrekkelig at du sender meddelelsen om at du ønsker å gjøre bruk av angreretten innen fristen for angreretten utløper.
Virkningene av at angreretten brukes?
Dersom du går fra denne avtalen, skal vi tilbakebetale alle betalinger vi har mottatt fra deg, herunder leveringskostnadene (med unntak av tilleggskostnader som følge av at du har valgt en annen type levering enn den billigste typen standardlevering vi tilbyr), uten unødig opphold og i alle tilfeller senest 14 dager etter den dag vi mottar melding om din beslutning om å gå fra denne avtalen. Vi foretar tilbakebetalingen med samme betalingsmiddel som du benyttet ved den opprinnelige transaksjonen, med mindre du uttrykkelig har avtalt noe annet med oss; i alle tilfeller vil du ikke bli pålagt noe gebyr som følge av tilbakebetalingen. Vi kan holde tilbake tilbakebetalingen til vi har fått varene tilbake eller til du har lagt fram dokumentasjon på at varene er sendt tilbake, eller til det av disse tidspunktene som inntreffer først.
Etter at du har kontaktet oss må du må returnere varene til
ZOOPLUS
c/o Nortrail Logistics AS
Verkseier Furulunds vei 49
N - 0668 OSLO
uten unødig opphold og i alle tilfeller senest 14 dager etter den dag du underrettet oss om at du ville gå fra avtalen. Produkter, som f.eks. økonomipakker eller sett som består av flere produkter eller deler, anses som et produkt og må returneres i sin helhet. Fristen er overholdt dersom du sender tilbake varene før fristen på 14 dager er utløpt.
Vi vil dekke kostnadene for retur av varene.
Du er ansvarlig bare for en eventuell reduksjon i varenes verdi som skyldes en annen håndtering av varene enn den som er nødvendig for å fastslå deres art, egenskaper og funksjon.
Tilfeller der det ikke kan gjøres bruk av angreretten
Det kan ikke gjøres bruk av angreretten ved levering av varer:
som ikke er masseprodusert og hvor produksjonen krever at forbrukeren foretar et individuelt utvalg eller en individuell tilpassing som er tilpasset forbrukerens personlige behov, eller varer som forderves raskt eller hvor forfallsdatoen raskt løper ut, eller
varer som av helsemessige eller hygieniske årsaker ikke er egnet for retur, der forseglingen er brutt etter levering, eller
dersom varen etter levering er blandet med andre varer av slik art at varene deretter ikke kan skilles.
Produkter, som f.eks. økonomipakker eller sett som består av flere produkter eller deler, anses som et produkt og må returneres i sin helhet.
Standardskjema for utøvelse av angrerett
(Fyll ut og returner dette skjemaet bare dersom du ønsker å gå fra avtalen.)
ó zooplus SE, Sonnenstraße 15, 80331 München, Tyskland, Telefaks: telefon +45 78 15 26 08, E-post: service@zooplus.no
ó Jeg/vi(*) underretter herved om at jeg/vi(*) ønsker å gå fra min/vår(*) avtale om salg av
følgende varer (*)/ levering av følgende tjenester (*)
ó Bestilt den (*)/mottatt den(*)
ó Forbrukerens/forbrukernes navn
ó Forbrukerens/forbrukernes adresse
ó Forbrukerens/forbrukernes underskrift (bare dersom papirskjema benyttes)
ó Dato
(*) Stryk det som ikke passer.
Lovbestemte garantirettigheter etter tysk rett gjelder.
Veterinærmedisinsk diettfôr skal bare brukes ved anbefaling og under regelmessig overvåking fra dyrlegen. Under fôring skal dyrlegen oppsøkes regelmessig for kontrollundersøkelser (hver 6. måned), og omgående dersom husdyrets helsetilstand forverres. Zooplus er ikke ansvarlig for følgene av ikke forskriftsmessig bruk av veterinærmedisinsk diettfôr eller bruk av veterinærmedisinsk diettfôr som ikke er nødvendig.
Betaling av varene kan etter eget valg skje gjennom bruk av bank- eller kredittkort, forhåndsbetaling eller PayPal. Det er ikke mulig å betale ved å sende kontanter eller sjekker og zooplus er ikke ansvarlig for eventuelle tap.
Betaling kan skje gjennom VISA eller Mastercard. Kundens VISA eller Mastercard vil ikke bli belastet før varene er sendt fra vårt lager. Dersom kunden benytter seg av angreretten vil vi refundere eventuelt innbetalt beløp. Vi forbeholder oss retten til å fakturere kunden for eventuelle merkostnader som vi pådrar oss i forbindelse med innkreving av kontraktsummen der kundens bank- eller kredittkort ikke har tilstrekkelig dekning. Ved betaling per kredittkort skjer trekket innen én uke etter at varen er sendt.
Vi tilbyr faktura som betalingsalternativ for registrerte kunder som handler hos oss regelmessig og har bestilt minst to ganger. I rammen av denne betalingsmetoden forbeholder vi oss retten til å foreta en vurdering av kredittrisikoen på basis av matematisk-statisktiske prosedyrer ved hjelp av eksterne kredittrapporteringsbyråer. Mer detaljert informasjon om dette under personvernreglene.
Dersom kunden ønsker å betale med forhåndsbetaling skal beløpet overføres til nedenstående konto innen 7 dager etter bestillingsbekreftelsen.
Mer informasjon om forhåndsbetaling finner du under hjelp.
Bankforbindelse for norske kunder:
zooplus SE
Nordea Bank Norge ASA, Postboks 1166 Sentrum, 0107 Oslo
Kontonummer: 6001.05.11286
IBAN: NO4160010511286
SWIFT (BIC): NDEANOKK
Ved innløsing av gavekort gjelder spesifikke betingelser som for eksempel minstebeløp på bestillingen, gyldighet osv. Relevant informasjon finner du på gavekortet. I alle tilfeller kan kun ett gavekort løses inn per kjøp. Det er ikke mulig å få gavekortet utbetalt i kontanter eller å bruke et restbeløp på et gavekort ved et senere kjøp.
Kunden kan også velge å betale for varene gjennom betalingstjenesten PayPal når kunden er i kassen. Ved betaling gjennom PayPal vil varen bli sendt etter at vi har mottatt din betaling.
Forsinkelsesrenter og andre skader forårsaket av forsinkelse
Dersom kunden har misligholdt betaling, skal kjøpesummen forrentes i henhold til den lovbestemte forsinkelsesrenten. Zooplus forbeholder seg retten til å gjøre en høyere forsinkelsesrente gjeldende.
zooplus forbeholder seg retten til å utstede regninger elektronisk til kundene. Elektroniske regninger skal sendes til kunden per epost i PDF-format. Merverdiavgiften oppført i regningen gir ikke rett til skattetrekk.
I enkelte tilfeller forbeholder zooplus seg retten til å ikke tilby alle betalingsmetoder.
zooplus tar personvern og beskyttelse av kundedata på høyeste alvor. Datavernerklæringen kan lastes ned her.
Så fort kunden inngår en kontrakt med zooplus og samtidig oppgir sin elektroniske postadresse (e-post), har zooplus rett til å bruke denne e-post-adressen til direkte markedsføring av egne lignende varer eller tjenester, med mindre kunden har protestert mot dette. Kunden har til enhver tid rett til å reservere seg mot bruk av den elektroniske postadressen (e-post) ved å kontakte kundeservice, uten at det oppstår andre kostnader enn formidlingskostnadene etter basistariffen.
zooplus SE
Sonnenstraße 15, 80331, München
Representert ved styret:
Geoffroy Lefebvre
Andreas Maueröder
Dr. Mischa Ritter
Leder i bedriftsforsamlingen:
Stefan Goetz
Selskapets hovedkontor: München
Amtsgericht München, HRB 273759
MVA-nr. Norge 929031040 MVA
Ved registrering av kunden og opprettelsen av en „min zooplus konto“ såvel som ved første bestilling får kunden automatisk retten til å delta gratis i zooplus bonusprogram. Detaljer om deltagelsesbetingelsene finner du her.
Den her angitte elektroniske postadresse (e-post) anvendes av zooplus for å informere kunden om bestanden av zooPoengene. Kunden har rett til å tilbakekalle eller nekte bruken av e-post adressen til envher tid, uten å pådra seg andre kostnader enn overføringskostnadene utover basistariff.
Per kalenderår kan det samles maksimalt 10.000 zooPoeng. Når denne grensen er nådd, kan det ikke samles mer poeng i det aktuelle året.
Avtalen med kunden forblir virksom selv om en bestemmelse i angjeldende generelle forretningsbetingelser skulle være uvirksom. Avtalen med kunden reguleres av tysk rett. CISG (FN’s konvensjon om avtaler om internasjonale kjøp) gjelder ikke.
EU-kommisjonens offisielle nettside har en portal (ODR-plattform) for nettbaserte klager og konflikter mellom forbrukere og firmaer (ADR). Denne er tilgjengelig under //www.ec.europa.eu/consumers/odr.
Enkelte næringsdrivende er juridisk forpliktet til å delta, zooplus er imidlertid hverken forpliktet eller villig til å delta i en alternativ konfliktløsningsportal.
Ved å klikke på koblingen "Utskriftsversjon av forretningsbetingelsene " kan kunden få en utskriftsvennlig versjon av disse generelle forretningsbetingelsene. Denne kan deretter skrive ut eller lagre disse lokalt.
Sist endret: 07.07.2022