Tanker fra vår CEO
Hos zooplus mener vi at kjærligheten til kjæledyrene våre bør gi oss en grunn til å feire hver eneste dag. Våre 1200 kolleger brenner derfor ikke bare for å gi best mulig omsorg for kjæledyr, men også for å beskytte planeten de bor på og støtte menneskene som bryr seg om dem. Av denne grunn har vi gjort sosialt og miljømessig ansvar til en sentral del av vårt oppdrag. Fra innkjøp av miljøvennlige produkter til å ta i bruk mer energieffektive metoder til å støtte lokalsamfunnene der vi opererer, tror vi at den eneste veien videre er å ta vare på dyr, mennesker og planeten vår som en helhet.
Med zooplus Paw Print 2023 ønsker vi å gi en oversikt over våre handlinger og suksesser innen dyrevelferd, miljøvern og mangfold og like muligheter. Vi ønsker å synliggjøre hvor vi har satt positive spor og drevet endring for en bedre fremtid, og hvor vi har jobbet for å minimere poteavtrykket vårt av samme grunn.
Som et stolt medlem av Pet Sustainability Coalition siden 2022, er zooplus forpliktet til å implementere bærekraftig forretningspraksis som minimerer vår innvirkning på miljøet og lokalsamfunnene der vi opererer. Vi mener bærekraft er en viktig del av en vellykket forretningsstrategi og er stolte av å vise hvordan vi tar skritt mot en mer bærekraftig fremtid for våre kunder og kjæledyrene de elsker.
Geoffroy Lefebrve, CEO
Vi er stolte medlemmer av Pet Sustainability Coalition

Feire kjærligheten til dyrene - 365 dager i året
Hos zooplus ønsker vi å feire kjærligheten til dyrene hver dag. Og mens du tar vare på kjæledyrene dine, er vi her for å løse eventuelle behov eller bekymringer du måtte ha:
Elsk kjæledyret ditt, stol på oss med resten.
Takket være vår dyptgående ekspertise, mangfoldige ferdigheter og omfattende nettverk kan vi tilby deg eksepsjonell omsorg og sikre at kjæledyret ditt alltid er i de beste hendene.

10,9 millioner
Nesten 11 millioner dyreeiere har valgt zooplus som sin pålitelige partner for alle spørsmål om kjæledyr. Vi anslår at vi i fjor brakte glede til mer enn 7 millioner katter, nesten 4 millioner hunder og utallige gnagere, kaniner, fugler, fisker og hester.

30 land
Gjennom våre 40 nettbutikker sørger vi for behovene til våre pelskledde venner i 30 forskjellige land i Europa. Fra Hellas til Norge og fra Portugal til Romania - vi sørger for at dine kjære blir tatt godt vare på overalt.

24 år erfaring
Siden starten i 1999 har vi fått mer enn to tiår med erfaring innen nettbutikk og kjæledyrutstyr. Denne omfattende kunnskapen lar oss kontinuerlig utvikle oss videre og gjør kjæledyr glade hver dag.

16.000 produkter
I 2023 utvidet vi sortimentet vårt betydelig til totalt mer enn 16 000 varer for hunder, katter, gnagere, kaniner, fugler, fisk og hester. Uansett om du leter etter fôr, godbiter, leker, tilbehør eller kosttilskudd, finner du dem hos zooplus.

900 kjæledyr i zooplus-familien
I tillegg til våre 1200 lidenskapelige medarbeidere, er vi glade for å kunne telle rundt 900 dyremedlemmer i familien vår. Dette inkluderer også våre mer enn 100 kontorhunder, som gir oss et smil hver dag.
Engasjement for dyr og mennesker
Via vårt målbevisste engasjement for vanskeligstilte dyr og mennesker, var vi i stand til å donere mer enn 1,6 millioner euro til veldedige formål i 2023.

zooPoeng
Vårt zoopoeng bonusprogram gjør det mulig for kunder å gi et direkte bidrag til dyrevelferd ved å donere zoopoeng til dyresentre og dyrevelferdsorganisasjoner. Takket være den utrolige støtten fra våre kunder, ble mer enn 1,2 millioner euro donert til rundt 125 forskjellige institusjoner. (Dessverre ikke mulig i Norge av skattemessige årsaker).

zoolove
Med vårt zoolove-merke som selges i noen land, har vi forpliktet oss til å donere 10 % av inntektene våre til dyrevelferdsorganisasjoner. I 2023 støttet vi over 50 dyrevernssenter over hele Europa, inkludert spesialiserte organisasjoner som pinnsvinreservater og lokale dyrehjem.

Dyrevernsarrangementer
Ikke bare ga vi en hjelpende hånd på Dyrenes dag, men vi hjalp også ulike veldedige organisasjoner etter de ødeleggende jordskjelvene i Tyrkia og Syria. Totalt støttet vi disse og andre sosiale prosjekter med mer enn €100 000 på kort varsel.

Donasjon av varer
I 2023 støttet vi også lokale dyrevernsgrupper via direkte donasjoner av dyrefôr, snacks, leker og annet tilbehør for å gjøre livene til disse dyrene litt bedre. Vårt italienske lager bidro alene med over 60 tonn slike donasjoner i fjor.
Våre team har vist sitt sosiale engasjement gjennom ulike frivillige oppdrag, og har gitt sin tid, energi og engasjement.

Bidrag til omplasseringssentre
I løpet av 4 besøk på omplasseringssentre investerte vi mye tid og arbeid, det være seg å rengjøre innhegninger, trimme trærne i hagen eller gå tur med hundene. Og selvfølgelig holdt vi kjæledyrene med selskap mens de venter på sine fremtidige hjem.

Sponsing av veldedighetsarrangement
Vi viser også vår kjærlighet til dyr ved å støtte ulike kjæledyrarrangementer. For eksempel ga sponsingen vår i Budapest stor glede til mange firbeinte venner fordi de var i stand til å teste våre deilige snacks og interessante leker.

Flere veldedige formål
Vårt sosiale engasjement strekker seg ikke bare til omplasseringsentre, men også til prosjekter som ikke først og fremst har med kjæledyr å gjøre: i fjor var vi for eksempel frivillige på Wien-dagsenteret for hjemløse mennesker «das Stern» og deltok ved blodgiving hos Røde Kors i Madrid.

Veldedighetsløp og donasjoner
Teamene våre deltok i 5 veldedighetsløp i løpet av 2023, hvor 34 kolleger løp mer enn 200 kilometer for en god sak. Krakow-teamet skaffet ytterligere støtte ved å delta på en veldedighetskonsert og auksjon.
For et sunt miljø
Avkarbonisering
Vi har en helhetlig tilnærming til å redusere karbonfotavtrykket vårt ved å måle det i detalj, redusere utslipp ved alle områder av virksomheten vår og utligne utslipp gjennom klimavernprosjekter.

1. Måle utslipp
Vi måler karbonavtrykket vårt i henhold til Greenhouse Gas Protocol-standarder, som gir oss en klar forståelse av våre utslippsprioriteringer. Over 95 % av utslippene våre kommer fra forsyningskjeden vår, først og fremst fra produksjon og transport av produktene vi selger.¹

2. Redusere utslipp
Ved å optimere leveringsrutene våre klarte vi å spare over 1200 tonn CO2. Vi gikk også over til et toppmoderne, energieffektivt datasenter i 2023. Og 8 av 10 av våre kontorplasser er allerede drevet av 100 % fornybar energi – et avgjørende skritt mot å redusere utslipp.

3. Kompensere utslipp
Vi deltar i ulike frivillige klimavernprosjekter for å unngå og eliminere CO2 over hele verden for å kompensere for våre utslipp. Ved å investere i 4 forskjellige prosjekter kompenserer vi for mer enn 16 000 tonn CO2 i 2023. Hele vår prosjektportefølje er tilgjengelig online.²
¹ Den siste beregningen er basert på 2022.
² Du finner hele vår prosjektportefølje online her.
Sirkulær produksjon
I netthandel er den sirkulære ideen en avgjørende faktor for bærekraftig forretningspraksis. Vi reduserer vårt økologiske fotavtrykk ved å redusere bruken av materialer og gjenbruke og resirkulere materialer. På denne måten kan vi unngå sløsing og samtidig spare begrensede ressurser.

1. Reduksjon
Bruken av innovativ teknologi i vår lagerlogistikk har hjulpet oss til å redusere mengden emballasjemateriale som kreves per pakke. For eksempel har vi redusert bruken av teip med 15 % og bruken av fyllmateriale med mer enn 20 %.

2. Gjenbruk
Med en returrate på under 1 % er antall returer til våre varehus svært lavt. Vi inspiserer nøye disse returnerte varene og, når det er mulig, benytter vi dem på nytt for å gi dem et nytt liv. Av samme grunn hadde vi i fjor 375 bærbare datamaskiner klargjort for videre bruk utenfor zooplus.

3. Resirkulering
I dag er 95 % av våre kartonger og 100 % av fyllmaterialet vårt laget av fullstendig resirkulerte materialer. I tillegg har vi siden 2023 brukt en ny type selvklebende tape for pakkene våre, som består av 85 % resirkulerte PET-flasker. Og vi har introdusert resirkulerbar emballasje for produkter fra våre egne merker Wolf of Wilderness og Wild Freedom.
VI jobber for mangfold og inkludering
Hos zooplus har vi stor tro på at et mangfoldig arbeidsliv med mennesker med ulike bakgrunner og perspektiver fremmer en kultur for kreativitet og innovasjon. Vi legger derfor stor vekt på å skape et inkluderende miljø for alle.
Mangfold i praksis

Vi er stolte over at vi allerede har et balansert forhold mellom kvinner og menn i arbeidsstyrken vår: 50 % av våre ansatte er kvinner. Den sterke tilstedeværelsen av kvinner i lederstillinger hos zooplus, med en total andel på 40 %, er bevis på vår forpliktelse til like muligheter for alle.
Vi legger også stor vekt på kulturelt mangfold, og våre 1200 ansatte representerer 74 ulike nasjonaliteter.
zoofemme for likestilling

Vårt interne initiativ for å hjelpe frem kvinner, zoofemme, er forpliktet til å styrke likestillingen utover det som er status quo.
Med mye lidenskap og frivillig engasjementet fra zoofemme-grunnleggerne og -ambassadørene, oppnådde gruppen imponerende resultater i 2023. Det ble avholdt totalt 8 ulike arrangementer med stor suksess, for eksempel nettverksarrangementer, videreutdanningsprogrammer spesielt for kvinner, inspirerende foredrag fra fremtredende kvinnelige ledere og deltakelse på jobbmessen herCAREER.
Pride in the zoo for LGBTQ-rettigheter

Vårt ansattedrevne interne LHBTQ-nettverk "Pride in the zoo" legger mye arbeid i å fremme LHBTQ-rettigheter. Teamet har arrangert ulike arrangementer på kontorene våre for å fremme inkludering og understreke viktigheten av mangfold.
I tillegg jobber vi med LHBTQ-organisasjoner som Hosi Wien og har implementert en sterk antidiskrimineringspolicy internt for å sikre et trygt og inkluderene miljø for alle.
Handle bærekraftig, tenk fremtidsorientert
Vår Pawprint 2023 viser tydelig hvordan og hvor vi tar sosialt og økologisk ansvar. Selv om vi er stolte av våre bidrag og resultater, vet vi at vi alltid kan gjøre mer, og vi inviterer deg til å gjøre det sammen med oss.
Vi har store planer for de kommende årene, og starter med å konsekvent fortsette vår støtte til dyrevelferdsorganisasjoner, hjørnesteinen i vårt bærekraftarbeid.
I tillegg til vårt sterke engasjement for dyrevelferd, ønsker vi å legge enda større vekt på å fremme et mangfoldig og inkluderende miljø der alle kan føle seg verdsatt og respektert.
For å oppfylle vårt miljøansvar, har vi begynt å evaluere mål for karbonreduksjon som er i samsvar med Paris-klimaavtalen; Dette er hvordan vi ønsker å fremme vårt reduksjone av karbonutslipp ytterligere. Dette inkluderer også en utvidelse av fornybar energi, økt effektivitet innen IT og logistikk, samt utvidelse av resirkulering av emballasje.
Både avkarbonisering og sirkulær produksjon spiller også en avgjørende rolle i å utvide vårt utvalg av bærekraftige produkter – fra plantebasert kattesand til vegetarfôr og snacks til leker laget av resirkulerte materialer.
Vi er overbevist om at vi sammen kan ha en positiv innvirkning på verden – til beste for dyr, mennesker og miljø.
